دانشگاه تخصصی فناوری های نوین آمل
سامانه‌ها و وب‌سایت‌های دانشگاه
چاپ مقاله عضو هیات علمی دانشگاه در مجله بهداشت جهانی لانست

چاپ مقاله عضو هیات علمی دانشگاه در مجله بهداشت جهانی لانست

17 مهر 1402
3332
چاپ مقاله عضو هیات علمی دانشگاه در مجله بهداشت جهانی لانست

چاپ مقاله عضو هیات علمی دانشگاه در مجله بهداشت جهانی لانست

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مقاله سرکارخانم دکتر شهره عالیان عضو هیات علمی دانشگاه تخصصی فناوری های نوین آمل در مجله بهداشت جهانی لانست یکی از معتبرترین و مشهورترین هفته‌نامه‌های پزشکی به چاپ رسید.

موضوع مقاله در خصوص مشخص نمودن بار 16 بیماری‌ واگیردار در کودکان، نوجوانان و جوانان 0 تا 24 سال قبل از دوران کرونا تا سال 2019 است. بار و یا گستره‌ی بیماری به معنی اثرات ابتلا به یک بیماری بر جامعه است و برای محاسبه آن از شاخصی تحت عنوان سال‌های از دست رفته زندگی که با ناتوانی یا مرگ زودرس می‌گذرد، استفاده می‌شود. داده‌های مطالعه برای 204 کشور جمع آوری و گزارش شدند. طبق نتایج به دست آمده، در سال 2019، 4/288 میلیون سال‌های از دست رفته زندگی با ناتوانی در سطح جهان به دلیل بیماری‌های واگیردار محاسبه شد. یعنی سال‌هایی از زندگی که افراد می‌توانستند سالم زندگی کنند ولی به دلیل بیماری کمیت و کیفیت زندگی آن‌ها تحت تاثیر قرار گرفت. بیماری‌های عفونی روده، عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی و مالاریا مسبب نزدیک به ‌60‌‌% بار بیماری‌ در سطح جهان بودند و پس از آن سل و ایدز که بیشتر در نوجوانان حائز اهمیت بود. بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از بیماری ایدز در نوجوانان پسر 19-15 سال در کشورهای دارای وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین دیده شد که این موضوع نگران کننده است.

این مقاله در مجله لنست در سال 2023 به چاپ رسید. این مجله اولین مجله در جهان از نظر شاخص ضریب تأثیر در حوزه پزشکی و بهداشتی است.

پی نوشت: سال‌های از دست رفته زندگی با ناتوانی برای ارزیابی کمی تأثیر بیماری‌ها بر سلامت جمعیت به کار می‌رود که این شاخص اطلاعات مربوط به ابتلا، مرگ و میر و ناتوانی ناشی از بیماری‌ها را ترکیب می‌کند. این شاخص با اضافه کردن تعداد سال‌های از دست رفته زندگی به دلیل مرگ و میر زودرس به تعداد سال‌های زندگی با ناتوانی، محاسبه می‌شود. نتایج بار بیماری‌ها عینی‌ترین شواهد مورد نیاز برای سیاست‌گذاری و مدیریت برنامه‌های سلامت، پژوهش‌های حوزه سلامت و توسعه منابع مربوط به بخش سلامت هستند.

 

روابط عمومی دانشگاه

https://ausmt.ac.ir/n/1205